Wednesday, 31 May 2017

Suplemen Untuk Pesakit Kanser

VIVIX DAN KANSER 🥄

Dulu, saya pun sangka suplemen ni kalau kita makan kalau takmau buat rawatan moden (sbnrnya mmg betul...kalau takmau sakit2, ikhtiarlah prevent. kalau sihat buat apa nak dirawat2 kan...).

Till arwah FIL saya (blood cancer) pesan "Korang masa sihat ni makanlah vitamin. Dah sakit tak guna dah..."

Kemudian saya jumpa seorang cancer survivor, beliau mengamalkan Vivix. Saya ingat lagi saya tanya "Sir, you makan vivix ni you tak buat chemo ke?"

Kemudian dia jawab "Eyhh, I buat chemo. I follow all the treatments, I took Vivix to support my healing. I got fast recovery, & sekarang cancer-free!"


Ini adalah antara yg sembuh kanser dengan amalan suplemen Shaklee

Ayah seorang kawan saya mengidap kanser tahap 4. Beliau mencuba Shaklee, pada masa yg sama beliau menjalani kimoterapi. 3 bulan selepas itu saya menghubungi beliau, katanya sel kanser menyusut dan sepanjang proses chemo beliau sihat, simptom2 chemo tak dirasa sgt. Malah doktor pun happy dgn kesihatan beliau & allowed him to continue.

Saranan saya, sekiranya anda disahkan menghidap kanser,

(1) JANGAN SESEKALI tinggalkan rawatan hospital.

(2) Dapatkan pandangan dan nasihat doktor pakar terlebih dulu. Apa2 jadi pun boleh refer kat doktor.

(3) Baiki hubungan dgn Allah. Sel2 badan kita pun makhluk Allah juga.

(4) Kuatkan semangat, insya-Allah. Setiap penyakit ada penawarnya.

Sama-sama kita cegah kanser. Jangan kita pula jadi kanser dalam masyarakat. Naudzubillahi min zalik.

(& kepada yg jual suplement, toksah wat loqlaq pi habaq kat oghang tak payah pi hospital na...)

Cnp from Akacan,
iReach Travepreneur

posted from Bloggeroid

Thursday, 11 May 2017

Sihat Ketika Hamil




Waktu mengandung adalah waktu2 indah bagi seorang ibu yg perlu di nikmati. 
Tetapi tidak semua ibu menjalani tempoh kehamilan dengan tahap kesihatan yg baik.
Kebanyakan ibu mengalami alahan dan  sindrom 'morning sickness' di antara awal kehamilan sehingga ke 3 atau 4 bulan kehamilan.


Tetapi ada juga ibu-ibu yg terpaksa menanggung alahan sehingga habis tempoh hamil. Dan ada juga ibu2 yang terpaksa di masukkan ke wad kerana alahan yg teruk.
Selalunya apabila alahan ini terjadi, ibu2 akan mengelak daripada mengambil makanan kerana risau akan akibatkan rasa loya dan muntah2. 



Oleh itu bagi menjaga emosi ibu dan memastikan ibu dan bayi dalam kandungan sihat dan cukup nutrisi, dicadangkan ibu2 untuk mengambil makanan tambahan untuk memenuhi keperluan nutrisi semasa hamil.

SET ASAS HAMIL SHAKLEE



ESP - Sumber Protein untuk tenaga berkekalan kpd si ibu
ESP - Mengurangkan risiko penyakit Kencing Manis & Darah Tinggi
ESP - Membantu menahan rasa lapar sekaligus mengelak ibu2 makan melebihi keperluan
ESP - Membendung penambahan berat badan yg berlebihan ketika mengandung
ESP - Membantu kurangkan kolestrol
ESP - Melengkapkan keperluan Asid Amino
ESP - Membantu menyuburkan/pembentukan kulit, kuku, rambut dan otot

Oste - Lebih daripada sekadar Kalsium
Oste - Membantu pembentukan & penjagaan tulang serta gigi ibu
Oste - Membantu mengekalkan tekanan darah normal
Oste - Membantu mengasimilasikan kalsium kedalam tulang dan menguatkannya.
Oste - Membantu dalam mendapatkan tidur yang lebih lena dan berkualiti
Oste - Mengelak sembelit dan melawaskan 
Oste - Membantu mengelakkan sakit belakang, sakit pinggang dan kejang kaki yg disebabkan kekurangan kalsium ketika mengandung

B-Complex - Mempunyai Vitamin B dan Asid Folik yang lengkap
B-Complex - Membantu pertumbuhan bayi yang sihat dan normal
B-Complex - Mengawal stress dan tekanan perasaan / kemurungan
B-Complex - Menukarkan makanan kepada tenaga 
B-Complex - Mengawal berat badan ketika mengandung
B-Complex - Menggalakkan kesihatan jantung, metabolisma tenaga dan replikasi DNA yg sihat
B-Complex - Meningkatkan fungsi otak ibu dan bayi dalam kandungan

Boleh hubungi saya untuk konsultasi :-
Norhayati Zambri 012-7458096

#setasashamilshaklee
#sethamil
#setmengandungshaklee
#setmengandung

Friday, 5 May 2017

Hilangkan Jeragat Dengan Kolagen Shaklee

Wahh! Dengan kolagen shaklee boleh hilang pigmentasi dan jeragat smua ye.... Rasa mcm sekarang jugak nak pegi beli..



Kolagen ni bukan sekadar baik untuk kecantikan kulit je tau, tp sangat penting juga untuk kesihatan lainnya.

Manfaat Kolagen Shaklee :

* kuatkan akar rambut & rangsang pertumbuhan semula rambut
* kuatkan kuku
* melembapkan dan perbaiki elastisiti kulit
* kurangkan parut dan tanda penuaan
* bantu menguatkan tulang
* kurangkan kesakitan geseran sendi
* baik utk mata - kekalkan keanjalan otot mata
* baik utk otak - bantu 'sel glya' bekal nutrisi pd otak

Kat pasaran banyak ada jual kolagen. Macam2 jenis.. Yg jenis kopi pun ada jugak.

Tp sy brani cakap kolagen Shaklee yg terbaik!

Kenapa?

Sebab kolagen Shaklee di ekstrak drpd sisik ikan merah.



Kenapa ikan merah? Bnyk je ikan jenis lain, tp kenapa ikan merah yg Shaklee pilih?

Kerana ikan merah ni adalah ikan tahan lasak yg mampu berenang hingga ke dasar laut dalam. X semua ikan berupaya berenang hingga ke dasar laut kerana sisik mereka x cukup kuat menahan tekanan kedalaman. Kerana itulah sisik ikan merah ini dipilih kerana ianya mempunyai kolagen yg tulin dan sangat bermutu tinggi!

Selain itu kolagen Shaklee amat mudah diserap oleh tubuh kerana berat molekulnya sekitar 1000 Dalton dan membantu tingkatkan sistesis kolagen pd lapisan dermis kulit.



Yang menambahkan lagi kebaikan pd kolagen Shaklee ni ialah 7 ramuan yg ada pd nya :

# kolagen ikan
# ekstrak biji camelia Japonica
# ekstrak Pfaffia
# elastin dari kolagen ikan
# vitamin B & vitamin C
# ekstrak kekerang
# lactobacillus acidophilus



Nama2 bahan tu mungkin bunyinya janggal di pendengaran kita, tapi ianya telah TERBUKTI sgt berkesan pada ujian2 klinikal yang telah di jalankan.





Hasil ujian klinikal, pengamal kolagen Shaklee selama 8 minggu mendapati 71% kulit mereka menjadi bertambah cantik!!

Kolagen Shaklee juga terbukti 100% dari bahan semulajadi, tiada gula, tiada bahan pengawet, tiada pewarna tiruan dan tiada stimulasi. Memang selamat untuk di minum. X perlu risau ye..

Berminat nak cantikkan kulit boleh hubungi sy ye,

Norhayati Zambri 012-745 8096

#kolagenshaklee
#hilangkanjeragat
#hilangkanparut
#kulitcantik

posted from Bloggeroid

Thursday, 4 May 2017

Kulit Licin Anjal Cerah Gebu Dengan Kolagen Shaklee

Syoknya la hai kalau dapat kulit flawless macam ni kan...



Siapa kata uol x boleh dapat kulit mcm ni??

Bolehhh... Tp perlu amalkan kolagen powder Shaklee ye..

Kolagen ni bukan sekadar baik untuk kecantikan kulit je tau, tp sangat penting juga untuk kesihatan lainnya.

Manfaat Kolagen Shaklee :

* kuatkan akar rambut & rangsang pertumbuhan semula rambut
* kuatkan kuku
* melembapkan dan perbaiki elastisiti kulit
* kurangkan parut dan tanda penuaan
* bantu menguatkan tulang
* kurangkan kesakitan geseran sendi
* baik utk mata - kekalkan keanjalan otot mata
* baik utk otak - bantu 'sel glya' bekal nutrisi pd otak

Kat pasaran banyak ada jual kolagen. Macam2 jenis.. Yg jenis kopi pun ada jugak.

Tp sy brani cakap kolagen Shaklee yg terbaik!

Kenapa?

Sebab kolagen Shaklee di ekstrak drpd sisik ikan merah.

Kenapa ikan merah? Bnyk je ikan jenis lain, tp kenapa ikan merah yg Shaklee pilih?

Kerana ikan merah ni adalah ikan tahan lasak yg mampu berenang hingga ke dasar laut dalam. X semua ikan berupaya berenang hingga ke dasar laut kerana sisik mereka x cukup kuat menahan tekanan kedalaman. Kerana itulah sisik ikan merah ini dipilih kerana ianya mempunyai kolagen yg tulin dan sangat bermutu tinggi!

Selain itu kolagen Shaklee amat mudah diserap oleh tubuh kerana berat molekulnya sekitar 1000 Dalton dan membantu tingkatkan sistesis kolagen pd lapisan dermis kulit.

Yang menambahkan lagi kebaikan pd kolagen Shaklee ni ialah 7 ramuan yg ada pd nya :

# kolagen ikan
# ekstrak biji camelia Japonica
# ekstrak Pfaffia
# elastin dari kolagen ikan
# vitamin B & vitamin C
# ekstrak kekerang
# lactobacillus acidophilus

Nama2 bahan tu mungkin bunyinya janggal di pendengaran kita, tapi ianya telah TERBUKTI sgt berkesan pada ujian2 klinikal yang telah di jalankan.

Hasil ujian klinikal, pengamal kolagen Shaklee selama 8 minggu mendapati 71% kulit mereka menjadi bertambah cantik!!

Kolagen Shaklee juga terbukti 100% dari bahan semulajadi, tiada gula, tiada bahan pengawet, tiada pewarna tiruan dan tiada stimulasi. Memang selamat untuk di minum. X perlu risau ye..

Berminat nak cantikkan kulit boleh hubungi sy ye,

Norhayati Zambri 012-745 8096

posted from Bloggeroid

Saturday, 22 April 2017

Cara Kuruskan Badan Dengan Mudah

Nampak tak perbezaan sy dulu2 ngan sy sekarang?




Beza sgt kan....

Bila badan kita berisi, muka pun dah mcm makcik2 je kan.....

Bila kita slim skit, muka pun ada nampak mcm muda sikit.. he he he..

Siapa nak result mcm sy, turunkan berat badan mcm sy kena la amalkan apa yg sy amalkan... 

Nak tau apa yg sy amalkan selain telan suplemen Shaklee, uol kena la PM sy ye... 

InsyaAllah sy akan kongsikan pengalaman sy dgn uol semua...

PM sy Norhayati Zambri ke 012-7458096

Friday, 14 April 2017

Cara Mengurangi Ekzema Pada Bayi

| TESTIMONI VIVIX ; EKZEMA |

kronologi..
hee~





SEBELUM : flare up
SEMASA : tido letak vivix
SELEPAS BEBERAPA JAM : eh !! gebu btol ko nak.. hee~

ini apa mama baby buat :

1. mandi - mandikan dgn air suhu bilik + acv ( tak suam tak sejuk sbb bila suam sgt nnt akan keringkan lg kulit). Acv utk bunuh kuman
2. Mandian guna PBySO sens.dry sbb yg ni jer nampak bkesan krg flare up sejak guna
3. Sy ambil vivix, nutriferon, vit c, zinc, vitalea n lain
4. Sabun cuci baju guna shaklee nyer
5. sapu cream HB n eczema balm spy sentiasa lembab
6. sapu vivix kalau flare up

Hilang Kebas Carpal Tunnel CTS Dengan Vivix

Salam. Kongsi poster biasa-biasa.
Testimoni baru dapat petang tadi.





Minggu lepas dia start consume Vivix dan Omega. Doktor kata ada syndrome Carpal Tunnel (CTS).

3 hari ambil, dia rasa badan ringan dan takde kebas-kebas tangan.
Seminggu, kita follow up dengan dia.
Wah! Memang dia terasa sangat perbezaannya.

#cts
#carpaltunnel
#vivix
#vivixshaklee
#shakleepasirgudangjb

Detok Ramadhan

Tak lama je lagi kita akan masuk ke bulan Ramadhan..

Bestnyerrr....

Dah alang2 puasa tu, jom la kita buat detok skali!





Ramadhan tahun 2017 ni biar berbeza skit dr tahun2 lepas... Sure badan ringan je nak buat ibadah solat terawih kan. Bangun malam nak tahajud bagai pun insyaAllah lebih senang sebab perut x penuh sgt.. Untung2 raya nanti lebih cantik pakai baju kurung / kebaya sebab dah slim skit insyaAllah...

Nak tahu menu plan Ramadhan?

Nak join grup program detox Ramadhan?



#detoxshaklee
#shakleepasirgudangjb

posted from Bloggeroid

Wednesday, 12 April 2017

B Complex Suplemen Harian

B-Complex

Perbezaan Shaklee:

Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semula jadi yang pertama di dunia dengan kadar keboleh serapan (bioavailability) yang sangat tinggi dan berkualiti. Ini kerana, asid folik yang semula jadi tidak mudah untuk diserap oleh tubuh, dan hampir 99% asid folik yang terdapat dalam pasaran bersifat sintetik.

B-Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B-kompleks untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna. Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. Vitamin B adalah vitamin larut-air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem pencernaan. Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita mengambil vitamin B-kompleks setiap hari.

Shaklee B-Complex will not cause rosary fungus or infected active yeast bacteria like B complex extract from beer yeast.




Manfaat Utama:
* Menukar makanan kepada tenaga- Bantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protin kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan/kelesuan.
* Melawan tekanan- Memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepaa, tekanan, kemurungan dan insomnia.
* Membantu tumbesaran- Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang.
* Rambut beruban dan gugur- Membaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.
* Baik untuk mata- Mengurangkan masalah keletihan mata, mencegah katarak, azlx,x.d,
* meningkatkan kualiti penglihatan, perkasakan memori dan daya pemerhatian/fokus.
* Mencegah Anemia- Membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi, merangsang sirkulasi darah dalam tubuh, merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular, merawat atau mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain, muntah-muntah, mabuk darat atau laut.
* Meredakan Senggugut- Baik untuk masalah senggugut (PMS), meredakan kerisauan, keresahan dan masalah penghadaman, terutamanya mereka yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit. 
* Mencegah perlcche- Dikenali juga sebagai kerekahan mulut (mouth chilitis), mencegah jangkitan lidah (glossitis), nafas berbau.
* Detoksifikasi- Meredakan alahan


Bagaimana Memilih B-Kompleks yang Baik?
1. Mengandungi kesemua 8 vitamin- B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama),kmvcddsssa
2. Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin.
3. Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3, dan B12 tidak terlalu besar.
4. Elakkan pengambilan B-Kompleks yang menawarkan rumusan larut-air (sustain release)


**dari petikan buku Panduan Nutrisi


Boleh hubungi 012-7458096 untuk pesanan.

Monday, 10 April 2017

Cantik Dengan ESP Shaklee

ESP. Apa ESP tu?

Energizing Soy Protein

Protin adalah bahan utama utk pembentukan organ & tisu dalam bdn dan komponen utama hormon manusia. Maka setiap organ kita perlukan protin. Protin juga mampu merangsang fungsi psikologi.

Kurang protin akan mengakibatkan :-
1. sistem imun kita lemah utk lawan penyakit
2. Masalah lebihan air yg tinggi dlm badan
3. Otot hilang kepejalan
4. Rambut mudah gugur dan beruban
5. Pertumbuhan terbantut
6. Masalah penghadaman
7. Masalah penghasilan sel darah dan hormon
8. Organ yg gagal berfungsi dgn baik

Suplemen ESP ini dapat membantu sistem badan kita berfungsi lebih baik, dan bila sistem badan kita dah optimum kesannya terserlah pd kecantikan kita.



ESP adalah produk Shaklee sejak daripada tahun 1961 lagi. Ia adalah daripada protin soya yg di iktiraf seluruh dunia kerana mempunyai kajian klinikal yg sgt ekstensif dan komprehensif serta kualiti protin yg tinggi yg pernah di hasilkan.

Kacang soya yg digunakan oleh Shaklee adalah kacang soya 'Non Genetically Modified Organism (Non-GMO)' dan di proses dlm suhu rendah.

Kalau nak tahu, setiap tin ESP (850g) di hasilkan drpd 30kg kacang soya Non GMO!!

ESP ini juga penting untuk keperluan Asid Amino yg sebenarnya ada 20 jenis. 11 drpd nya boleh di hasilkan oleh tubuh badan manusia sendiri. Tp ada 9 jenis lg yg x boleh dihasilkan oleh sistem badan dan kita perlu dapatkan drpd pemakanan. Kerana itu pengambilan ESP ini adalah satu keperluan.

Utk menghasilkan sel2 baru yg baik, asid amino ni perlu lengkap. So sel2 baru samada sel2 dlm tubuh badan mahupun sel2 kulit yg berganti setiap 21 hari akan jadi lebih berkualiti dan baik. ☺



Sesiapa yg ada masalah kulit berjerawat atau masalah kulit kusam tu cuba la ambil ESP, insyaAllah dlm tempoh 21 hari bila berganti sel kulit yg baru insyaAllah uolls akan dapati kulit uolls lebih baik dr sebelumnya.. InsyaAllah.

ESP ni rendah lemak, x ada kolestrol dan x ada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia. Rasanya pun sedappp....

Manfaat ESP :-
1. Awet Muda - Asid Amino yg lengkap dapat menghasilkan sel2 otot, kuku, rambut, darah, organ, KULIT dengan lebih baik.
2. Bagus utk hormon
3. Merendahkan paras kolestrol
4. Mencegah kanser - Genistein yg ada dlm ESP telah terbukti mampu mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser dgn cara memusnahkan radikal bebas dlm sel badan (radikal bebas inilah yg jahat menukarkan sel DNA kpd sel kanser)
5. Sangat baik dlm pemulihan uterus, ovari, menopaus dan pembesaran prostat
6. Membekal tenaga segera
7. Meningkat sistem imun
8. Cegah migrain, insomnia & stress
9. Meningkatkan kualiti memori, vitaliti, rangsangan & dorongan seksual
10. Mengurangi masalah pigmentasi kerana ESP merangsang pembentukan semula sel kulit baru

Cara pengambilan ESP :-
3 sudu besar ESP di bancuh bersama apa2 jus, kordial atau susu ketika perut kosong.

ESP di bancuh samada dgn air sejuk atau air suhu bilik shj kerana air yg panas akan merosakkan protin dlm ESP.


Kalau berminat nak tubuh sihat dan cantik dgn cara sihat, hubungi / wsap sy :

Norhayati Zambri
Founder Sejahtera Empire
012-7458096

posted from Bloggeroid

Sunday, 2 April 2017

PEPPERMINT GINGER PLUS

PEPPERMINT-GINGER PLUS



Perbezaan Shaklee:

Kombinasi 4 herba dari Barat dan Timur, dan dihasilkan di bawah prosedur standard dengan melalui penggunaan teknologi sains yang terkini.

Secara klinikal sangat membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman.










Manfaat Utama:

* Pudina: Melegakan otot perut, ia mempunyai kesan penenang. Membantu dalam penghadaman, mabuk laut/darat, membantu melegakan kesakitan gastrik, pedih hulu hati dan cirit-birit. Selain itu, ia melegakan kesan-kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul daripada rawatan kemoterapi. Pudina merangsang mengeluarkan peluh, oleh itu ia menyekat demam apabila seseorang itu dijangkiti selesema. Perasaan sejuk dan menyegarkan daripada pudina membantu memelihara pemikiran yang jelas dan tetap fokus.

* Halia: Masyarakat Cina telah menggunakan halia lebih daripada 2 ribu tahun. Halia merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan. Ia melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung, selepas melahirkan anak (semasa pantang). Satu kajian di United Kingdom menunjukkan bahawa halia menghalang muntah selepas pembedahan pesakit wanita; penyelidik di Switzerland mendapati halia adalah berkesan sebagai remedi lain seperti merawat mabuk laut. Laporan penyelidikan awal telah merumuskan bahawa halia adalah berkesan dalam merawat/ mencegah masalah kesakitan ketika dalam perjalanan/ pengembaraan.

* Pokok Adas (fennal): Orang-orang Eropah mengambil biji Adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut. Ia melegakan sakit perut, melegakan gejala flu. Juga, ia dapat membantu dalam masalah alergi pada saluran usus.

* Cekur Manis (anise): Digunakan oleh orang-orang Mesir purba. Ia melegakan masalah pencernaan dan gejala kesakitan haid, batuk dan kahak. Merangsang rembes jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang menyebabkan penyakit kulit yang biasa; melegakan haba di musim panas dan lembap, memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut pada perut.






Rekomendasi:
- Membantu Penghadaman: 3 biji selepas makan
- Mencuci usus dan perut: Larutkan 3 biji Peppermint Ginger dan 10 biji alfalfa didalam air panas suam untuk diminum.
- Merawat sakit atau masalah gastrik, nausea, batuk: 3-5 biji dilarutkan dalam air panas menjadi teh herba.
- Kelegaan tekak, batuk, sendawa: Hisap 2 biji


**petikan dari Buku Panduan Nutrisi Shaklee



Hubungi :

Norhayati Zambri 

NUTRIFERON MENGUATKAN SISTEM IMUN

Nutriferon adalah penemuan terhebat dalam bidang Immunologi. Mari kita baca apa itu Nutriferon untuk kita sama2 fahami. 

Rencana di bawah di petik dari buku Panduan Nutrisi Shaklee.





Interferon buat julung kalinya ditemui oleh Dr. Yasihiko Kojima dari University Tokyo pada tahun 1954. 

Selepas membuat kajian selama 40 tahun dan semakan semula beribu-ribu jenis sebatian dan lebih 200 jenis herba yang berlainan, Dr. Kojima telah berjaya membangunkan satu-satunya interferon semulajadi didunia (Nutriferon). Dia telah berjaya menetapkan bahawa ekstrak dari 4 tumbuhan; iaitu biji labu, bunga Safflower, Honeysuckle Jepun dan biji Plantago; mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh. Formulanya yang digunakannya adalah semulajadi, selamat, tulin dan berkesan. Penemuan dan rekaannya telah diiktiraf sebagai penemuan terhebat dalam bidang immunologi.

Nutriferon adalah satu Formula Ekslusif dan dipaten oleh Shaklee dan tidak dijual dikedai-kedai biasa. Ianya hanya boleh didapati melalui Shaklee.





Didalam bidang perubatan, suntikan interferon banyak digunakan untuk merawat penyakit hepatitis, kanser, hidrophobia (penyakit anjing gila), herpes dan HIV dll. Tambahan pula, ia telah terbukti bahawa interferon amat berkesan untuk melindungi kita dari jangkitan influenza dan berbagai jenis penyakit.



Manfaat Utama:

* Mengukuhkan Sistem Imun dalam masa 3 hari- Ianya adalah satu-satunya interferon semulajadi didunia. Kajian-kajian telah menunjukkan bahawa interferon mampu merangsang dan mempertingkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh dengan mengerahkan sistem pertahanan semulajadi tubuh berfungsi untuk membunuh: T-cells, B-cells and makrofag.

* Melawan Kanser dan Tumor- Interferon semulajadi mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunoglobulin melawan sel-sel tumor dan kanser. Selain dari itu ia juga mampu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu rawatan kemoterapi.

* Melindungi dari influenza- Ia mengimbangi kepada respon alergi persekitaran dan pencemaran udara, melindungi dengan berkesan daripada virus, mikrob, termasuk selesema, flu, alergi, inflamasi dan influenza.

* Meringankan stres dan kelesuan- Meringankan kemudaratan yang disebabkan oleh keresahan, stress, kelesuan dan gaya hidup yang sibuk.

* Melambatkan penuaan- Formula unik Nutriferon® merangsang pengeluaran makrofag untuk mengurangkan radikal bebas, virus dan kuman. Justeru itu sel-sel akan menjadi lebih sihat.

* Mengurangkan infeksi oleh pesakit-pesakit Hepatitis B dan C- Keberkesanan Nutriferon® dalam memerangi virus akan mengurangkan infeksi dan meminimumkan ketidakselesaan, seperti, kembung perut, rasa mual, muntah dll kepada pesakit-pesakit Hepatitis B&C.

* Mempertingkatkan Menopaus- Hypertensi, tahap kolestrol yang tinggi, kitaran darah, dan masalah lain berkaitan menopau akan menjadi lebih baik.

* Mempertingkatkan PMS- Terbukti secara klinikal mengurangkan simptom yang terjadi akibat ketidakseimbangan sistem endokrin iaitu kekejangan waktu haid, sakit belakang, sakit payudara, masalah jerawat, kegelisahan, insomnia dan mood swing.







4 Ekstrak Tumbuhan

1. Biji Labu
Merangsangkan pengeluaran interferon semulajadi didalam tubuh.
Menentang radikal bebas dan faktor penyebab kanser

2. Biji Plantago Asiatica
Mengandungi polisakarida yang mengaktifkan sel-sel imun.

3. Honeysuckle Jepun
Menentang pencerobohan virus dan kuman.

4. Bunga Safflower 
Menghasilkan dan memperkuatkan keupayaan makrofaj memusnahkan virus dan kuman.


Dari Mana Datangnya Virus, Kuman Dan Mikrob?

Kita sentiasa terdedah kepada beribu jenis mikrob melalui pernafasan (hawa dingin, gas buangan, asap, virus diudara, habuk) , barjabat tangan, sentuhan dengan objek (perabut, habuk hama pada selimut, pengangkutan awam, peluh air), makanan, latihan fizikal, persekitaran kerja dll.


Bagaimana Mikrob Menjejaskan Kita?
Apabila banyak kuman dan mikrob menyerang kita pada sesuatu masa, terutama sekali apabila tubuh kita kekurangan interferon dan sel-sel imun, kita akan cepat keletihan, stres, terganggu tidur atau dijangkiti flu, batuk, alergi, asthma, akzema, jerawat dll. Sel-sel yang teroksidasi dan tidak sihat membentuk lebih banyak radikal bebas yang seterusnya mengakibatkan penyakit degeneratif, penyakit kronik, kanser dll.


Cadangan: 
Untuk pemeliharaan kesihatan: 1 paket sehari (tuang kedalam mulut terus atau campur dengan minuman panas atau sejuk pada bila-bila masa)

Sewaktu rawatan influenza dan kanser: 2-3 paket sehari. Lebih baik apabila diambil bersama Vitamin C.

Thursday, 30 March 2017

Set Migrain Shaklee



Sy memang ada migrain sebelum2 ni..

Sy start kena migrain waktu umur 18 dulu. Waktu tu keja part time sementara tunggu result SPM kat pasaraya. Memang ada la kengkadang tu bos bagi senarai yg bnyk nombor2 utk buat report.

Start tu la sy mula migrain... Bila dtg migrain tu memang rasa nak tarik2 rambut, rasa nak hantuk2 kpala kat dinding sebab rasa sakit hantuk kat dinding tu lebih melegakan .. He he he..

Satu lg yg sy perasan, sy x bleh nak pakai tudung yg lilit2... Nak bergaya berfesyen pakai shawl bagai tu memang x bleh... Kalau pakai gak, x sampai 1 jam dah kena bukak sebab pening. Tp sejak 2menjak ni, pernah cuba pakai shawl anak dara sy tolong lilitkan, mcm ok je pulak.. Dah x pening sgt dah..

Alhamdulillah la sekarang dah lama sgt dah x kena pening2 & migrain..

Kalau ada yg nak usaha dgn set Shaklee utk migrain ni bleh contact sy ye.

012-745 8096

#shakleepasirgudangjb
#setmigrainshaklee
#migraine
#migrain
#migrainerelief
#sakitkepalasebelah
#sakitkepala
posted from Bloggeroid

Monday, 27 March 2017

Set Shaklee Untuk Pesakit Anemia

Anemia adalah penyakit yg berpunca dari kurangnya sel darah merah atau kurang kandungan hemoglobin (hb) iaitu protein yg membawa oksigen didalam sel darah merah.

Antara simtom2 penyakit Anemia ialah :-
1. Sering pening
2. Pucat
3. Tiada selera makan
4. Mudah letih dan lesu
5. Nafas pendek

Penyakit Anemia ini berkait rapat dengan tekanan darah rendah kerana tekanan darah yg rendah sekitar 90/80 akan buatkan seseorang itu mengalami gejala Anemia.

Punca2 terjadi anemia adalah kerana pola makan yg tidak teratur dan tidak seimbang menyebabkan tubuh tidak dapat sumber nutrisi yg cukup  terutamanya zat besi yg senang di dapati dr sayur hijau, buah dan ikan. Zat besi sangat di perlukan dalam pembinaan hemoglobin.

Cara untuk atasi Anemia adalah makanlah makanan yg seimbang atau boleh dapatkan makanan tambahan Set Shaklee yg khas untuk bantu anda dapatkan nutrisi yg baik dan cukup untuk keperluan tubuh. 




Untuk dapatkan produk bleh hubungi saya di 012-7458096..

Friday, 24 March 2017

Atasi Masalah Rambut Gugur

Siang tadi pergi rumah kawan, dia sajer2 jemput dtg mnum2 petang sambil borak2..

Waktu tgh borak2 tu sy prasan atas lantai banyak rambut sini sana..tepi2 dinding especially... Bawah meja makan pun ada rambut.. Waktu nak ke dapur nak cuci cawan pun sy perasan ada bnyk rambut atas lantai..

Mulut ni bleh plak "ter" ringan nak bertanya, "ni rambut2 saper ni yg gugur ni? Rambut awak ke rambut asben?"

Kawan jawab tu rambut dia. Dah lbh setahun dia ada masalah rambut gugur. Dah try mcm2 shampu khas utk rambut gugur, tp x ada yg berkesan. Alahai kesiannya...

Eemm..pd pandangan sy, nak atasi masalah rambut gugur ni bukan sekadar cari shampu yg sesuai jer, pemakanan pun kena jaga dan perlu jugak ambik suplemen utk rawatan dari dalam supaya akar rambut dapat nutrisi dan jadi lebih kuat!

Sy pun terus rekemen set suplemen utk rambut gugur.



Sy berani rekemen sebab sy dah cuba dan berkesan utk diri sy.

Sy dulu pun ada sejarah masalah rambut gugur ni. Dah lebih setahun sy consume suplemen shaklee, antara yg paling ketara perubahan ialah rambut sy yg makin tebal dan x ada lagi rambut di lantai.

Sy sebagai perempuan memang faham sgt kalau masalah rambut gugur ni... Rasa hilang keyakinan diri bila di rumah... Btul tak? Kat opis pakai tudung nampak gojes jer... Balik umah tanggal tudung, tgk rambut... Alahai...

So sy rasa sy perlu share kebaikan suplemen shaklee ni supaya semua org yg ada masalah ni boleh cuba suplemen ni. InsyaAllah berkesan.

Sesiapa yg ada masalah rambut gugur, better ambik tindakan cpt. Jgn tunggu dah nmpk kulit kepala baru nak bz cari suplemen ye.. Risau dah tlambat dan dah melarat.

Daripada berabih duit beribu2 pegi salun khas rawatan rambut gugur tu, better uol makan suplemen dulu... Bukan rambut je yg makin lebat, kulit pun makin cantik dan badan pun makin sihat! Eehhh korang tak nak ke??


Saper2 yg nak mencuba, boleh PM tepi ye..

Wsap pun bleh 012-745 8096

#rambutgugur
#setrambutgugurshaklee
#shakleepasirgudangjb

posted from Bloggeroid

Tuesday, 21 February 2017

Supplemen VS Sayur Dan Buah Segar

Mana lagi penting, makan buah2 atau sayur yang fresh atau makan suplemen?



Jawapan Dr Daggy:

Mana lagi penting, minum air ke bernafas? 

Buah fresh & suplemen sama2 penting. Sama2 perlu, so tak ada yang lebih baik daripada yang lagi 1.

Nutrisi dalam makanan kita dah berkurang. Dan semakin usia meningkat, keupayaan untuk menyerap nutrisi daripada makanan pun berkurang.

#kredit Fyda Noh

Sunday, 12 February 2017

Tulang Lemah Rapuh Kerana Kurang Kalsium



Tengok beza tulang normal dgn tulang osteoporosis.

Yang Osteoporosis tu banyak lubang2 sebab kalsium dia dah banyak kena curi. Kalau x nak lenguh2 sakit2 tulang, kita kena la usaha cukupkan kalsium kita jgn sampai kalsium dalam tulang kita dicuri lagi ye...

Uol boleh ambik supplemen Ostematrix.

Bukan utk tulang je, berguna juga utk fungsi lain.

Semoga semua sahabat sihat2 ye.

posted from Bloggeroid

Friday, 10 February 2017

Apa Sumber Protin Yang Kebanyakan Orang Makan?



Nampak x perbezaan ayam kampung dengan ayam daging?

Ayam kampung yg hidup 88 hari hanya bersaiz mcm tu..

Tp ayam daging ternak yg dah di suntik hormon bleh jadi gedempol mcm tu dalam tempoh 47 hari je!

Boleh makan ayam, bukan sy kata x boleh... Tp kurangkan lah..

Kalau kata daging ayam tu ada protin, uols judge la sendiri.

Better la ambik protin dr sumber kekacang daripada sumber protin daging ayam mcm ni...

Bagi diri saya, memang saya kurang makan ayam.

Saya ambil protin daripada soya.



Saya lebih yakin dengan ESP.

Nak dapatkan ESP jugak?

Contact saya : 012-7458096

posted from Bloggeroid

Pilih MLM Terbaik

Kisah Benar

MLM sekarang ni dah x sama mcm MLM dulu2.

Sekarang ni MLM kita boleh market dgn 2 kaedah :-
1. Offline - pegi jumpa org dan buat presentation (tradisional style)

2. Online - promote kat FB, IG atau Blog


Bagi yg memang jenis pandai cakap bleh je guna kedua2 kaedah jualan tu.

Tp bagi insan pemalu mcm sy ni (pemalu la sangat) dan kurang masa utk bertemu bakal pelanggan, sy prefer gunà jualan kaedah online.

Selain tu kita perlu pilih produk yg dekat di hati. Macam saya memang suka dgn produk berkaitan kesihatan. So sy pilih Shaklee.

Kenapa Shaklee?

Kerana Shaklee :-

1. Mempunyai 60 org saintis utk kaji produk - kita nak jual pun konfiden, insyaAllah produk ni x mendatangkan keburukan pada pengamalnya.

2. Setiap produk ada pengiktirafan KKM dan yg paling penting ada pengiktirafan daripada penyelidik luar iaitu pihak ke-3 iaitu Landmark Study mengenai keberkesanannya.



3. Syarikat yg telah melebihi 100 tahun. Since 1915 tau. Kalau bukan kerana produknya bagus, org x akan repeat order dan hayat syarikat x akan bleh sampai mencecah 100 tahun. Bukan calang2 syarikat Shaklee ni....



4. Bahan2 yg di gunakan utk buat supplemen tu, sebelum di proses dia melalui 350 ujian pencemaran. Haaaa... Ada tak syarikat pengeluar supplemen lain yg korang rasa buat mcm ni?? Korang konfiden tak nak telan masuk dlm badan kalau dah 350 ujian pencemaran dah di jalankan?

5. Tiada bahan sintetik dan tiada campuran benda asing

6. Tidak di uji ke atas haiwan. Selamat tikus2 putih yg cute tu...

7. Shaklee telah melaburkan USD300,000 untuk R&D

8. Ada 55 produk yg telah di patent dan patent pending. Maknanya apa? Maknanya, tiada supplemen lain yang sama seperti supplemen Shaklee.

9. Ada lebih 100 jurnal yg telah diterbitkan oleh pihak ke-3 mengenai produk Shaklee

10. Lebih 100,000 ujian kawalan setiap tahun utk pastikan produk btul2 selamat dan berkesan.




Kalau ada yg berminat nak buat bisnes Shaklee, salah satu perkara yg uols perlu fikirkan ialah pemilihan 'GRUP'.

Memang ramai je SID luar sana dan uols bebas memilih mentor.

Sy nak bgtau, sy pilih Grup IReach!!

Kenapa IReach?

1. Grup terbesar dalam Shaklee Malaysia - hampir 3000 ahli

2. Telah melahirkan ramai Master - coming soon ialah saya. Aamiin. InsyaAllah. Dan coming soon awak jugak..

3. Setiap ahli akan di bimbing sekiranya berminat utk buat bisnes.

4. Ahli yg berminat utk bisnes akan diadakan kelas2 untuk produk knowledge dan bimbingan step by step utk berjaya.

5. Ahli tak perlu pening2 kepala nak buat poster bagai. Dalam grup IReach ada beratus poster wakaf hampir semua produk. Uol just copy image dan edit letak no hp memasing dan share kat FB, IG dan Blog.

6. Grup IReach bukan sekadar ada poster wakaf, vdeo wakaf pun ada.... Siap ada production sendiri..

Banyak lagi..tp x tersenarai. Ni pun dah panjang gler entry ni..

So..akhir kata,

Berminat nak cari duit lebih, nak buat bisnes Shaklee?

Berminat nak join IReach Family?

Hubungi sy : 012-745 8096

posted from Bloggeroid

Wednesday, 8 February 2017

Bagaimana Mengelakkan Bengkak Susu

Untuk bakal2 ibu yg sedang tunggu waktu nak bersalin ni boleh dapatkan supplemen ni sebagai preparation.

Pengalaman kyt, kalau bengkak susu tu sampai demam2. Memang sakit sgt. Tp Alhamdulillah pantang anak yg ke6 ni x teruk sgt smpi demam2 tu. Ada jugak bengkak susu tu, tp cepat2 telan lecithin dan cepat jugak kelegaannya..


posted from Bloggeroid

Bagaimana Uraikan Lemak Dengan Pengambilan Supplemen



Tengok rajah tu... dah mcm budak skolah plak rasanya bila sebut 'rajah' kannn...

Haaa... Faham tak rajah tu?

Lemak boleh di uraikan kalau kita rajin makan supplemen Lecithin.

So anak2 murid, perlu tak Lecithin dalam diet kita kalau nak slim melim??

Perlu.....

Siapa yg ada Lecithin, lepas makan tengahari ni boleh la telan lecithin ye.

Siapa yg x ada, meh order ngan kiter...

posted from Bloggeroid

Saturday, 4 February 2017

Suplemen Untuk Jantung Yang Lebih Sihat

Ini la 2 supplemen yang sangat best friend pada jantung kita...

Love Heart...



Gabungan 2 best friend ni akan mengurangkan kolestrol pd saluran darah dan bila saluran tidak sempit, darah dapat mengalir laju dan jantung pun gembira mengepam darah ke seluruh badàn.

Bila sistem badan berjalan baik, insyaAllah sihat bahagia sejahtera. Aamiin..

012-7458096

posted from Bloggeroid

Kolestrol Bahayakan Jantung

Kolestrol adalah antara punca penyebab masalah jantung.

Kolestrol yg menebal di dinding2 salur darah boleh menyebabkan saluran menjadi sempit dan aliran darah terganggu.

Akibatnya jantung terpaksa berkerja keras untuk pam darah ke seluruh badan..



Kesian jantung kita...

Kesian la kat diri sendiri jugak ye...

posted from Bloggeroid

Friday, 3 February 2017

Suplemen Untuk Kurangkan Stress

Stress ngan keja2 di pejabat yg tak kan pernah habis??

He he he... Kalau habis x ada kerja pulak kita nanti kann...

Jangan stress-stress... Jom pekena Ostematrix + BComplex.






InsyaAllah kurang stress nya tuu...

posted from Bloggeroid

Bukan Sekadar Kalsium



Sy hari2 ambik Ostematrix sebelum tdo.

Bila bangun pagi rasa lebih segar dan lawas je perut.

Macam2 testimoni yg terkumpul psl Ostematrix ni.



Dia bukan sekadar kalsium utk tulang jer, dia boleh jugak digunakan utk sakit2 kepala...


Kalau yg jenis x lawas tu boleh gak ambik. Bukan setakat tulang je sihat, dgn usus-usus skali pun sihat gak...

012-7458096

posted from Bloggeroid

Cara Nak Hilangkan Babat

Nak hilangkan babat ni kena la diet dan rajin2 makan lecithin.





Pastu kalau nak lagi cepat berkesan, perlu pakai koset. Lagi cpt kesannya tau.. Koset tu boleh bantu tone balik figure kita.

Sy dah cuba, alhamdulillah berkesan pd sy.

posted from Bloggeroid

Selalu Lesu Di Pejabat...

Bersembang santai2 dgn seorang adik ni tapi dept lain di surau..

Sambil sembang2 dia ada bgtau masalah kesihatan dia mcm ni mcm tu...

Kesian jugak la dgr sebab umur muda tp ada masalah kesihatan. Tu kalau di biarkan risau makin memberi kesan pd hidup. So sebagai org lebih tua dan sebagai kwn dgn ikhlas hati sy nasihatkan amalkan supplemen. Sy tak sebut pun supplemen apa. Cuma nak sedarkan dia keperluan supplemen, lagipun risau dia jauhkan diri bila sy cakap psl Shaklee at the first time... He he he

Tiba2 dia tanya saya, "akak makan supplemen ke? Sy tgk akak ni cergas je ?"

Terkejut la pulak dgr dia tanya mcm tu... Ku ingatkan seantero dunia dah tahu ku ber"Shaklee"...

Saya pun jawab "ha ah... Akak makan supplemen Shaklee"

Adik : "patut la...."





Jom jom makan supplemen..

posted from Bloggeroid

Sunday, 29 January 2017

Kolestrol Tinggi Boleh Menyebabkan Mati Mengejut

Beberapa hari yg lepas, seorang sahabat di pejabat kehilangan anak saudara.

Umur muda lagi arwahnya.

Arwahnya seorang yg sihat dan rajin cycling. Pada pagi sebelum dia meninggal tu, dia dgn kawan2 cycling ramai2. Pastu mungkin arwah dah rasa lain macam, dia bgtau kawan2 dia yg dia x mahu teruskan dan nak berpatah balik. Ada seorang kawan dia nak follow tp arwah x bagi...arwah kata dia ok dan suruh kawannya tu carry on je ngan member2 yg lain.

So ketika arwah cycling patah balik tu, Allah telah menjemputnya... Pengguna jalan raya yg jumpa...

Innalillahiwainnailaihirojiun...

Semoga arwah di tempatkan bersama org yg beriman. Aamiin..




"Kolestrol adalah pembunuh senyap.."

posted from Bloggeroid

Thursday, 5 January 2017

Bell's Palsy Punca Dan Pencegahan




Bell's Palsy adalah suatu kelainan pada saraf yang menyebabkan kelemahan atau kelumpuhan tiba-tiba pada otot di salah satu sisi wajah. 

Saraf wajah adalah saraf kranial yang merangsang otot-otot wajah dalam menggerakan otot-otot wajah, menstimulasi kelenjar air liur dan juga kelenjar air mata, serta membuat lidah bahagian hadapan dapat merasakan pelbagai rasa. 

Mengapa Bell'S Palsy terjadi? 
Punca penyakit ini terjadi masih belum dikenalpasti. Namun, berdasarkan hasil pemeriksaan, penyakit ini terjadi kerana virus Herpes Simpleks yang membuat saraf bahagian tepi wajah membengkak dan tersepit, hingga membuat wajah tidak simetris.

Gejala paling nyata wajah kelihatan sedikit senget. Ketika senyum separuh dari wajah penderita Bell’s palsy tetap diam. Orang-orang tua dahulu menyebutnya sebagai penyakit akibat angin malam atau gangguan makhluk halus. 

Kebanyakan penderita Bell’s palsy memiliki persamaan riwayat, iaitu pernah terdedah udara dingin secara terus menerus. Misalnya terdedah udara dingin kerana setiap malam naik motor atau terkena angin aircond secara langsung dan terus menerus.

Gejala Bell’s Palsy mirip serangan stroke, iaitu lumpuh sebelah badan, tetapi Bell's Palsy kelumpuhan pada salah satu sisi wajah, bahagian kiri atau kanan. Selain itu tidak ada gejala awal serangan kerana penyakit ini datang secara tiba-tiba.

Langkah Pencegahan:
1. Hindari stres berlebihan agar imuniti badan tidak menurun.
2. Jangan berganti suhu lingkungan secara ekstrem. Misalnya, berpindah dari tempat yang panas atau hangat langsung masuk ke ruangan dingin, serta berlama-lama di situ.
3. Hindari terkena secara langsung angin kencang dan dingin seperti aircond atau membuka tingkap kereta.
4. Jangan membiarkan wajah terkena suhu dingin secara tiba-tiba. Misalnya, tidur dengan menempelkan wajah di lantai kamar yang dingin.
5. Hindari mandi di malam hari.
6. Hindari kebiasaan mandi atau mencuci muka sebaik sahaja berolahraga.
7. Jalani pola hidup sihat, rutin berolahraga dan berfikir positif.
8. Rutin lakukan senam wajah supaya jaringan otot di wajah bergerak sihat.
9. Tertawa dan tersenyumlah, agar saraf wajah bergerak aktif.
10. Perbaiki sistem pertahanan tubuh (system imuniti).
11. Jika muncul gejala, segera berjumpa doktor, jangan ditunda!


Kepada penderita Bell Palsy, tuan/puan ada harapan untuk sembuh dengan mengamalkan Vivix.

Sila rujuk testimoni di bawah :-

Alhamdulillah, testimoni customer Zura sendiri yang mengalami Bell's Palsy. Setelah hampir sebotol mengambil VIVIX, Bell's Palsy hampir sembuh.



posted from Bloggeroid

Bell's Palsy Punca Dan Pencegahan




Bell's Palsy adalah suatu kelainan pada saraf yang menyebabkan kelemahan atau kelumpuhan tiba-tiba pada otot di salah satu sisi wajah. 

Saraf wajah adalah saraf kranial yang merangsang otot-otot wajah dalam menggerakan otot-otot wajah, menstimulasi kelenjar air liur dan juga kelenjar air mata, serta membuat lidah bahagian hadapan dapat merasakan pelbagai rasa. 

Mengapa Bell'S Palsy terjadi? 
Punca penyakit ini terjadi masih belum dikenalpasti. Namun, berdasarkan hasil pemeriksaan, penyakit ini terjadi kerana virus Herpes Simpleks yang membuat saraf bahagian tepi wajah membengkak dan tersepit, hingga membuat wajah tidak simetris.

Gejala paling nyata wajah kelihatan sedikit senget. Ketika senyum separuh dari wajah penderita Bell’s palsy tetap diam. Orang-orang tua dahulu menyebutnya sebagai penyakit akibat angin malam atau gangguan makhluk halus. 

Kebanyakan penderita Bell’s palsy memiliki persamaan riwayat, iaitu pernah terdedah udara dingin secara terus menerus. Misalnya terdedah udara dingin kerana setiap malam naik motor atau terkena angin aircond secara langsung dan terus menerus.

Gejala Bell’s Palsy mirip serangan stroke, iaitu lumpuh sebelah badan, tetapi Bell's Palsy kelumpuhan pada salah satu sisi wajah, bahagian kiri atau kanan. Selain itu tidak ada gejala awal serangan kerana penyakit ini datang secara tiba-tiba.

Langkah Pencegahan:
1. Hindari stres berlebihan agar imuniti badan tidak menurun.
2. Jangan berganti suhu lingkungan secara ekstrem. Misalnya, berpindah dari tempat yang panas atau hangat langsung masuk ke ruangan dingin, serta berlama-lama di situ.
3. Hindari terkena secara langsung angin kencang dan dingin seperti aircond atau membuka tingkap kereta.
4. Jangan membiarkan wajah terkena suhu dingin secara tiba-tiba. Misalnya, tidur dengan menempelkan wajah di lantai kamar yang dingin.
5. Hindari mandi di malam hari.
6. Hindari kebiasaan mandi atau mencuci muka sebaik sahaja berolahraga.
7. Jalani pola hidup sihat, rutin berolahraga dan berfikir positif.
8. Rutin lakukan senam wajah supaya jaringan otot di wajah bergerak sihat.
9. Tertawa dan tersenyumlah, agar saraf wajah bergerak aktif.
10. Perbaiki sistem pertahanan tubuh (system imuniti).
11. Jika muncul gejala, segera berjumpa doktor, jangan ditunda!

posted from Bloggeroid